הכותב: זהר הר נוי, עורך דין

במקרים רבים כשאחד מבני הזוג (או שניהם) בעלי ממון מסוים, הצדדים בוחרים לעשות הסכם ממון שמסדיר את ההיבט הכלכלי של הנישואין.

שונה הדבר במקרה שמדובר בזוג צעיר בשנות העשרים (או תחילת השלושים לחייו). במקרים כאלה, כביכול, לזוג יש את כל הסיבות למה לא לעשות הסכם ממון: ההסכם הורס את האהבה, אין לכסף לחלק ויש כאלה שאפילו מגדילים אומרים שעריכת ההסכם מביאה מזל רע.

אז מתי כן כדאי לעשות את ההסכם?

על הזוג לבחון את עצמו לא במקרה הספציפי של פרידה, אלא בעיקר ציפייה לזכויות עתידיות שאחד מהם אמור לקבל.

מתנה או ירושה עתידית

למשל, במקרים של ירושה עתידית צפויה שתשנה את מאזן הכוחות הכלכלי בין הצדדים, רצוי לצד שמעוניין לשמור על הפרדה רכושית לעשות הסכם שיתייחס לזכויות עתידיות.

יצויין כי למרות שהחוק קובע הפרדה רכושית בנכסים של ירושה או מתנה, בפועל בית המשפט מחלק נכסים מסוג זה לעתים קרובות תוך כדי סתירות החוק, מטעמים של שיקולי צדק, הסתמכות ונימוקים שלא בטוח שהצד שקיבל את הירושה או המתנה היה מסכים איתם.

אופי בני הזוג

נסיבות נוספות שיכולות להצדיק הסכם ממון הן אופי ספציפי של הצדדים. למשל סלידה של הצדדים מסמכות בית הדין הדתי (במקרה שצדדים נישאים בחול זה לא אומר שהם לא יגיעו לבית הדין הרבני) או דווקא רצון להיות תחת כנפי בית הדין הרבני מטעמים אחרים.

חשבונות בנק נפרדים

בנוסף, גם רצון של הצדדים להבהיר את מעמד הכספים בחשבון בנק מסויים או מעמד נכס כזה או אחר, כדאי שיעשה בהסכם ברור.

הסכם בעל פה או מסמך שלא נוסח היטב שלא יבהיר מה משמעות ההפרדה הרכושית יכול להביא לכתיבת הסכם ברור בנסיבות לא נעימות במקרה הטוב, או לפירוש של בית המשפט במקרה הפחות טוב.

לא תמיד חצי חצי

ישאל השואל, ואם אני לא מצפה לירושה עתידית גדולה, לא משנה לי בית המשפט האזרחי או בית הדין הדתי ומבחינתי שהכל יהיה לפי החוק: חצי-חצי.

במקרה כזה, כדאי לשים לב לכך שבמקרים שבהם בני הזוג אינם שווים כלכלית, עלול בית המשפט וגם בית הדין הרבני לחלק את הרכוש שלא באופן שווה בשל הפרשי השתכרות שנוצרו בין הצדדים.

עו"ד זהר הר נוי הוא סגן יו"ר ועדת דיני משפחה מחוז ת"א והמרכז.

הכותב, עו"ד זהר הר נוי, מתמחה בדיני משפחה וקניין רוחני.

*כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ומערכת אתר משפטנט – חדשות עולם המשפט ודעות משפטיות מסירה מעצמה כל אחריות בנוגע להסתמכות על מאמר זה.